
ابزارهای بررسی سئو سایت یکی از نکات مهمی هست که وبمسترها و صاحبان سایت اشکالات فراوانی در شناخت ابزار مناسب دارند. سعی ما این است بهترین و کاربردیترین ابزارهای بررسی سئو سایت را که حاصل تجربه متخصصین سئو در داخل و خارج ایران میباشد را بصورت کامل شرح دهیم.
SEO مخفف کلمه Search Engine Optimization بوده، و به معنی بهینه سازی سایت است. همانطور که از معنی لغوی آن پیداست، سئو روشی برای بهتر دیده شدن سایت شما در گوگل است، حتی اگر شما صاحب برند بسیار موفق و معروفی در دنیای واقعی باشید و شروع به تبلیغ برند خود در سایتهای اینترنتی کنید، اما توجه لازم به سئو و ابزارهای بررسی سئو سایت نداشته باشید، نتیجه مطلوبی کسب نخواهید کرد.
برای موفقیت در زمینه کسبوکار و بازاریابی اینترنتی همواره سایت خود را آنالیز کنید، به معنی دیگر باید همواره با آخرین آپدیت الگوریتمهای گوگل همراه بوده و تسلط کافی به ابزارهای بررسی سئو سایت داشته باشید.
هر روزه گوگل در المانهایی که برای رتبهبندی سایتها استفاده میکند، دقیقتر و سختگیرتر میشود، به این منظور تمام وبمسترها و سئوکاران علاوه بر داشتن دانش سئو باید نحوه استفاده از ابزارهای بررسی سئو سایت را نیز بلد باشند، تا بتوانند امتیاز سایت شما را در گوگل حفظ کنند و روز به روز ارزش سایت را بالا ببرند. بدیهی است که ابزارهای معرفی شده توسط شرکت گوگل جز بهترین ابزارهای بررسی سئو سایت است.
المانهایی که گوگل برای رتبه بندی سایت از آن استفاده میکند، شامل:
- کمیت و کیفیت محتوا هر سایت
- رعایت نکات ویراستاری محتوا
- داشتن ساختار متنی مناسب، برای ارائه هرچه بهتر مطالب به کاربران
- استفاده مناسب از کلمات کلیدی
- رعایت اصول کدنویسی
- رعایت اصولی تگ عنوانها
- انتخاب URL بهینه و مناسب برای بالا بردن اعتبار وبسایت
- بالا بودن دسترسی سایت جهت استفاده برای عموم مردم
- بالا بودن سرعت سایت در نشان دادن محتوا خود
- افزایش نرخ تبدیل سایت به منظور تبدیل مشتریان بالقوه به بالفعل به منظور رسیدن به هدف موردنظر
- بالا بودن اعتبار سایت برای داشتن جایگاهی بالا در SERP
برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با سئو پیشنهاد میکنم مقاله همه چیز در مورد سئو در عصر جدید، را از دست ندهید.
در ادامه برای آشنایی با ابزارهای بررسی سئو سایت، با ما همراه باشید.
معرفی و توضیح ابزارهای بررسی سئو سایت:
PSI مخفف (PAGESPEED INSIGHTS) یکی از رایجترین و مهمترین ابزارهای بررسی سئو سایت در جهان است، که در سال 2013 توسط گوگل معرفی شد. PSI جایگزین ابزار قدیمی به نام PAGE RANK شده است. وظیفه اصلی این ابزار، بررسی محتوایی و آنالیز کردن سرعت سایت است.
کاربرپسند بودن سایت و داشتن سرعت بالا، عامل مهمی در بدست آوردن امتیاز قابل قبول از این ابزار است.
شما با وارد کردن دامنه (URL) خود در فیلد و کلیک بر روی گزینه Analyze به راحتی میتوانید امتیاز سایت خود را در این ابزار ببینید. محدوده امتیاز PSI بین 0 تا 100 میباشد.
داشتن سرعت بالا برای انتقال اطلاعات سایت علاوه بر پارامترهای دیگر به مکان سرور تست بستگی زیادی دارد، پس وسواس زیاد در اتخاذ امتیاز 100 از این ابزار کار عبث و بیهوده ای است!
با وجود این قضیه بعضی از وبمسترها تمام تلاش خود را برای کسب امتیاز 100 از این ابزار میکنند و توجهی به قسمت پیشنهادات این ابزار که راهکارهایی برای بالا بردن سرعت و قدرت سایت است، نمیکنند، در واقع از هدف اصلی که ایجاد سایت کاربرپسند است دور میشوند.
توجه: نرمافزار GTMETRICS یکی از ابزارهای بسیار رایج و قابل استفاده در ایران است، که دقیقا شبیه به ابزار PSI بوده ولی برخلاف PSI امکان انتخاب مکان سرور تست در این ابزار وجود دارد.
با درک اصول و شناخت ابزارهای بررسی سئو سایت میتوانید تفاوت شگرفی در کسبوکار و بازاریابی اینترنتی خود ایجاد کنید. این ابزار بسیار قدرتمند و محبوب در دنیا توسط راند فیشکین و گیلیان موسیگ در سال ۲۰۰۴ تاسیس شد. MOZ یک وبسایت آنلاین متشکل از چندین نرمافزار است، که به بررسی فاکتورهای سئو سایت و رتبهبندی سایتها میپردازد. ویژگی بارز این ابزار جستجو و ارائه کلمات کلیدی در کوتاه ترین زمان است.
رتبه بندی این ابزار براساس دو فاکتور مهم زیر است.
(Domain Authority):
اعتبار دامنه سایت میباشد و برای داشتن قدرت دامنه بیشتر باید این اعتبار نزدیک عدد 100 باشد. ابزارهای بررسی سئو سایت، DA را بین صفر تا صد در نظر میگیرند.
راهکارهای افزایش رتبه Domain Authority یک سایت
- بالا بردن ترافیک سایت
- تبلیغ در شبکههای اجتماعی
- توجه به سئو داخلی و خارجی
- استفاده از بک لینک و لینکهای داخلی
- بالا بودن سرعت بارگذاری سایت
(page authority):
درحقیقت اعتبار یک صفحه از سایت و بررسی دقیق اعتبار آن صفحه توسط سایت MOZ می باشد.
راهکارهای افزایش رتبه Page Authority یک سایت
- استفاده از کلمات کلیدی
- فعالیت در شبکههای اجتماعی
- داشتن محتوای یونیک و پرمحتوا
- بک لینکهای باکیفیت و لینک سازی داخلی
- استفاده از تگهای مناسب
هزینه اکانت MOZ
برخی از ابزارهای MOZ رایگان بوده ولی برای استفاده بیشتر از ابزارهای آن باید حق اشتراک ماهیانه پرداخت کرد که حدودا از 99 تا 999 دلار متغییر است، هزینه بالا در مقابل اجازه استفاده از این ابزارهای بررسی سئو سایت که نتایج فوقالعادهای برای ارتقا سایت شما و اخذ جایگاهی بالا در SERP دارد معقول بنظر میرسد.
ابزارهای رایگان MOZ
- Keyword explorer
- Link explorer
- MOZ bar
- My online presence
- MOZ pro
- Domain analysis
- MOZ cost
ابزارهای غیررایگان MOZ
- Rank tracking
- Crawl diagnostics
- Page optimization
برای مشاوره رایگان در رابطه با سئو و ابزارهای بررسی سئو سایت با آکادمی دبیر در ارتباط باشید.
نقش ابزارهای بررسی سئو سایت در تعیین کلمات کلیدی
بررسی و جستجو کلمات کلیدی یکی از عوامل موفقیت هر کسب و کار اینترنتی میباشد. فرض کنید شما تمام مولفههای لازم برای داشتن یک سایت با امتیاز بالا را رعایت کردهاید، ولی هیچ اطلاعات و شناختی از نحوه جستجو کاربران در حوزهی فعالیتتان ندارید، در واقع شما به درک لازم از نیاز کاربر نرسیدهاید، و نمیتوانید جامعه هدف خود را مشخص کرده، و رنج سنی افراد بازدیدکننده از سایت را تعیین کنید. پس نمیتوانید ترافیک مطلوبی برای سایت خود ایجاد کنید.
در واقع ابزارهای جستوجو کلمات کلیدی که جزئی از ابزارهای بررسی سئو سایت هستند، در پیدا کردن کلمات کلیدی و مشخص کردن روند جستجو مردم به ما کمک میکنند.
استفاده از یک ابزار برای انتخاب کلمات کلیدی روش درستی نیست، پیشنهاد ما برای گرفتن نتیجه مطلوب و انتخاب بهترین کلمات کلیدی استفاده از چند ابزار است.
در ادامه به بررسی چند ابزار مورد استفاده در این زمینه میپردازیم.
کیورد تول، یکی از ابزارهای بررسی سئو سایت است، از مزیتهای این روش توانایی بررسی کلمات کلیدی در هر پلتفورم یا موتورهای جستجو دلخواه مانند گوگل، یوتویوب، بینگ، اینستاگرام و غیره است. از مزیتهای دیگر این ابزار میتوان به رایگان بودن و عدم نیاز به دانش خاص برای استفاده از این ابزار اشاره کرد. توجه داشتهباشید برای بررسی کلمات کلیدی مورد نظر خود در تب مخصوص باید زبان فارسی افغانی را انتخاب کنید.
در قسمت Keyword Suggestion میتوانید نتیجه بررسی کلمهی کلیدی خود و کلمات کلیدی پیشنهادی ابزار را ببینید.
این ابزار وضعیت بررسی شده را در 4 بخش توضیح میدهد.
- Total Search Volume: تعداد کل جستجو برای این کلمات کلیدی
- Average Trend: میزان محبوبیت این کلمه
- Average CPC: میانگینی از قیمت گوگل ادز برای هر کلیک
- Average Competition: وضعیت رقابت این کلیدواژه
از دیگر ابزارهای بررسی سئو سایت، در زمینه تعیین کلمات کلیدی میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
- Google Trends: این ابزار با توجه به روند جستجو کاربران در گوگل و توجه به آخرین ترندها فهرستی از کلمات کلیدی پیشنهادی و مرتبط با حوزه شما ارائه میدهد.
- Keyword Planner: تعداد دفعات سرچ یک کلمه را با دقت بالا نمایش میدهد.
- KWFinder: آموزش این ابزار بسیار آسان بوده و زبان فارسی را هم پشتیبانی می کند.
- Bing Webmaster Tools: میتوانید با نوشتن کلمه کلیدی مدنظر خود در Keyword Research کلمات کلیدی مشابه با آن را به همراه تعداد و روند جستجو مشاهده کنید.
- Answer the Public: ابزاری که سوالات مطرح شده توسط کاربران با کلمات کلیدی را نشان میدهد. (برای زبان فارسی توصیه نمیشود.)
- SEMrush: ابزاری جامع که اطلاعات وسیع و بسیار مفیدی در مورد کلمات کلیدی به ما میدهد. این ابزار فقط تا سقف محدودی اجازه استفاده به صورت رایگان را به کاربران میدهد.
- Google Search Console: کلماتی که در این ابزار دارای Impression بالا و کلیک پایین میباشند، مناسب برای تولید محتوا هستند.
ابزارهای بررسی سئو سایت در این زمینه بسیار گسترده است. ولی سعی ما برآن بود که مهمترین و رایجترین این ابزارها را برای شما معرفی کنیم.
برای کسب اطلاعات بیشتر مقالههای موجود در سایت دبیرآکادمی را مطالعه کنید.
Ahrefs
به جرات میتوان گفت این ابزار جز قدرتمندترین ابزارهای بررسی سئو سایت، که در سال 2010 وارد مجموعه ابزارهای بررسی سئو سایت شد.
ابزار خارق العاده که فرصتی برای آنالیز کردن و تحلیل رقبا، ایده گرفتن از تکنیک و استراتژی سایتهای بزرگ، برای کسب امتیاز بالا فراهم کرده است.
اصلیترین وظیفه این ابزار چک و بررسی بک لینکها بوده، همانطور که میدانید بک لینکها پایههای ضروری و لازم برای داشتن سئو قدرتمند است.
لازم به ذکر است AHREFS از ربات و ایندکس طراحی شده توسط تیم خودش برای تحلیل وب سایتها استفاده میکند.
6 ابزار مهم در Ahrefs برای داشتن سایتی با امتیاز بالا
Competitive Analysis .1 (تحلیل و آنالیز رقبا )
بخشی از ابزار site explorer است، که امکان آنالیز کردن ترافیک (ارگانیک یا تبلیغات گوگل) سایت شما و رقبایتان را فراهم میکند. چک کردن بک لینکهای خارجی و دانستن کلیدواژههای مورد استفاده توسط رقبا که با این کلید واژهها توانستهاند محتوای مفید بسازند و امتیاز سایت خود را بالا ببرند، از دیگر مزیتهای این ابزار است.
2.keyword Research (جستجو کلمات کلیدی)
این ابزار بیش از 3 میلیارد کلمه کلیدی را آنالیز میکند، بنابراین مرجع معتبری برای بررسی رتبه سایت شما و رقبایتان از نظر کلمات کلیدی است. این ابزار از معیارهای مهم و مختلفی مانند تعداد دفعات سرچ، رتبه بندی کلمه کلیدی و غیره برای انتخاب کلمات استفاده میکند. به جرات میتوان گفت این بخش به نوبه خود از ابزارهای بررسی سئو سایت میتواند محسوب گردد.
3. Backlink Research (جستجو بک لینکها)
از ابزارهای مهم برای تحلیل سایت رقبا است، که به صورت حرفهای به بررسی بک لینکهای رقبا پرداخته و اطلاعاتی نظیر اینکه رقبا لینکهای خود را از کجا میگیرند به ما میدهند.
به منظور بهبود و بهینهسازی سایت شما این ابزار لینکهای اسپم و بیکیفت را شناسایی کرده و راهحلهایی برای ارتقا کیفیت این لینکها به شما ارائه میدهد.
4. Content Research (بررسی محتوا)
در این ابزار با وارد کردن کلید واژه موردنظر خود تمام مقالههای موجود در این زمینه که توانستهاند با استفاده از این کلید واژه ترافیک ارگانیگ برای سایت خود جذب کرده را بررسی کنید و با توجه به استراتژی آنها میتوانید ایدههای لازم برای ارتقا هرچه بهتر سایت خود را دریافت کنید.
رده بندی مقالههای این بخش بستگی زیادی به میزان اشتراک گذاری یک محتوا در پلتفورمهای اجتماعی، میزان دریافت کلیک از جستجو ارگانیک و تعداد و کیفیت لینکهای دریافتی دارد.
5. Rank Tracking (بررسی رتبه سایت)
از قدیمیترین ابزار Ahrefs است، که برای آنالیز و بررسی هر چه بهتر سایت خود با رقبا از این ابزار میتوانید استفاده کنید. نمایش دادن رنک سایتتان در بازههای زمانی مختلف و امکان مقایسه عملکرد سایت شما با رقبا و نمایش آن در نمودارهایی به منظور درک هرچه بهتر از مزیتهای این ابزار است. اگر میخواهید تجسمی دقیق از روند سایت خود به منظور بهینه سازی هرچه بهتر داشته باشید از این ابزار استفاده کنید.
6. Web Monitoring (نظارت بر وبسایت)
اگر میخواهید گزارش لحظه به لحظه از وضعیت سایت خود داشته باشید و در صورت ایجاد عیوب در کوتاهترین زمان اقدام به رفع آن کنید تا بازخورد و محبوبیت سایت شما پایین نیاید، حتما از این ابزار استفاده کنید. شما با این ابزار میتوانید از دسترسی سالم سخت افزارها و نرمافزارها اطمینان حاصل کنید.
ابزارهای بررسی سئو سایت، لازمه بقای سئو و سئو لازمه بقای سایت!
اهمیت سئو برای زنده نگه داشتن یک سایت، برابر اهمیت یک قلب برای زنده نگه داشتن انسان است.
و ابزارهای بررسی سئو سایت دقیقا مانند رگهای بدن عامل اصلی در زنده نگه داشتن یک مجموعه است.
با این تعریف فکر میکنیم اهمیت ابزارهای بررسی سئو سایت برای داشتن سایتی با امتیاز بالا را متوجه شدهاید، و به این نکته پی بردهاید که بدون استفاده از ابزارهای بررسی سئو سایت نمیتوانیم رتبه خوبی از گوگل دریافت کرده و در این دنیای پر از رقابت پیروز شویم.
در صورتی که به دنبال یک تیم متخصص برای ارائه خدمات سئو هستید میتوانید با متخصصین سئو در تیم آکادمی دبیر همراه باشید.
خواندن این مقالات توصیه می شود :
لیست خدمات سئو از سیر تا پیاز!
آنچه باید در مورد هزینه سئو وب سایت بدانید!
همه چیز در مورد سئو در عصر جدید!
چرا باید لینک بدیم؟! هدف از لینک سازی برای سایت چیه؟
کلمات کلیدی چه کاربردی دارند و چرا باید آن ها را بشناسیم؟
7 نوع کلمه کلیدی که باید بشناسیم!
واقعا عالی بود 👌🏻👌🏻👌🏻 جامع ترین حالت ممکن توضیح داده شد 🌷🌷🌷💛💛💛
ممنون از نظر شما :)))
ممنون از حسن نظر شما :))))
رضایت شما باعث خوشحالی ماست.
ممنون از مقاله خوبتون
بسی مفید بود
ممنون از رضایت شما :)))
خیلی عالی و به زبان ساده توضیح داده بودید.
ممنونم از سایت دبیراکادمی خسته نباشید.
ممنون از حسن نظرتون