
برای آنکه در کاری موفق شویم، ابتدا باید اصول و قوانین آن را بدانیم. امروزه کار تولید محتوا به یکی از پرطرفدارترین شغلها تبدیل شده است. علاقهمندان به همکاری در تولید محتوا میتوانند به عنوان فریلنسر محتوانویسی به عبارت دیگر نویسنده دورکار و یا به عنوان کارشناس تولید محتوا در شرکتهای مربوطه مشغول به کار شوند. برای کسب موفقیت در هرکدام از این حوزهها باید مهارتهای لازم جهت همکاری در تولید محتوا را بدانیم.
مهارتهای لازم برای همکاری در تولید محتوا
مهارت نوشتن یا نویسندگی
علاقهمندی به نویسندگی و دست به قلم بودن یکی از مهمترین فاکتورهای تولید محتوا است. برای اینکه یک محتوای منحصر به فرد داشته باشید که کپی نباشد، باید خودتان شروع به نوشتن کنید. تنها با تمرین و تکرار میتوانید این مهارت را کسب کنید. هرچه بیشتر جستجو کرده، بخوانید و مطالعه کنید، ذهنتان بازتر و آمادهتر میشود.
یکی دیگر از مهارتهای لازم برای شروع همکاری در تولید محتوا توانایی ویرایش است. ویراستاری شامل ویرایش فنی، ویرایش زبانی و ساختاری و همچنین ویرایش علمی و محتوایی است.
- ویرایش فنی شامل اصلاح غلطهای املایی، کنترل پاراگرافبندی، اصلاح یا اعمال نشانهگذاری های متن، کنترل اندازه و نوع قلم حروف و رعایت نیم فاصله در نوشته میباشد.
- ویرایش زبانی و ساختاری شامل رفع خطاهای دستوری، ساختاری و جمله بندی، اصلاح انحراف متن از زبان معیار و یک دست شدن زبان نوشته، انتخاب واژه های فارسی، ابهام زدایی و از همه مهمتر ساده سازی و روان نویسی متن از نظر جمله بندی میباشد.
- ویرایش علمی یا محتوایی شامل حذف مطالب تکراری، غیر ضروری و یا ضعیف از متن، جابجایی مطالب برای انسجام و یکدستی نوشتار، افزایش برخی نکات فراموششده در متن یا در پاورقی میباشد و همچنین در صورت ترجمه بودن اثر از زبانی دیگر باید در صورت نیاز جایگزین مناسبی برای اصطلاح های استفاده شده در متن اصلی پیدا کرد.
بازاریابی از طریق تولید محتوا
شاید این سوال به ذهنتان بیاید که آیا برای شروع همکاری در تولید محتوا ، لازم است کانتنت مارکتینگ یا بازاریابی محتوایی بدانیم؟
جواب این است: بله. در واقع کانتنت مارکتینگ یا بازاریابی محتوایی رابطه مستقیمی با تولید محتوا دارد. هرچه محتوای تولید شده هدفمندتر و با ارزشتر باشد، کسب و کار رونق بیشتری پیدا میکند.
بازاریابی محتوایی یا کانتنت مارکتینگ از مهمترین زیرمجموعههای دیجیتال مارکتینگ است که سعی دارد با تولید محتوای گیرا در فرایند کسب و کار بتواند مخاطب خاص خود را جذب کند.
چگونه یک کانتنت مارکتر شویم؟
بنابراین لازمه شروع همکاری در تولید محتوا، تقویت مهارتهای کانتنت مارکتینگ است. یک کانتنت مارکتر باید به خوبی مخاطب را بشناسد و بداند چه نیازها و دغدغههایی دارد و به درستی به سوالاتشان پاسخ دهد. هرچقدر به نیازهای مخاطبان بیشتر و بهتر پاسخ دهد، مخاطبان بیشتری را جذب کسب و کار خواهد کرد. در نتیجه مخاطبان تبدیل به مشتریانی دائمی میشوند.
موتورهای جستجو یکی از ابزارهای قدرتمند برای افزایش بازدید وبسایتها است. آشنایی با اصول سئو و رعایت آن در تولید محتوا امری مهم است بنابراین محتوانویس بعد از تولید محتوا باید محتوای خود را بهینه سازی نماید تا وبسایت جایگاه بهتری را در گوگل کسب کند.
بازآفرینی
حتی اگر محتوا عالی باشد، با گذشت زمان مخاطب آن کم میشود و کسی آن را نمیبیند. در نتیجه محتوای تولید شده همواره باید به روزرسانی و بازآفرینی شود.
استراتژی و خلاقیت
از مهارتهای مهم کانتنت مارکتر، داشتن استراتژی محتوا و خلاقیت در ایجاد اثر است. اگر محتوا را تکههای پازل فرض کنیم، برای رسیدن به هدف اصلی، باید ترتیب قرارگرفتن هر تکه را بدانیم.
مهارت سرچ
یک محتوانویس بایستی همواره در حال جستجو باشد تا هم بتواند مطالب بهروز و بهتری بخواند و هم فعالیتها و کیفیت محتواهای رقیبان را بررسی کند.
آشنایی با آفیس
از مهمترین ابزارهایی که یک محتوانویس باید به آن مسلط باشد، آفیس (به ویژه ورد و اکسل) میباشد.
زبان انگلیسی
تسلط به زبانهای دیگر به ویژه زبان انگلیسی همیشه کمک کننده است. هرچه بیشتر منابع غیرفارسی بخوانید و ترجمه کنید، کیفیت محتوایتان افزایش مییابد. منظور از ترجمه، ترجمه کلمه به کلمه متن نیست بلکه به صورت ترجمه محتوایی است. یعنی ویرایش محتوایی و جایگزین کردن اصطلاحات مناسب فارسی است.
برای همکاری در تولید محتوا باید بدانیم که دو نوع محتوا نویس داریم!
داشتن علاقه برای هر حرفهای از جمله همکاری در تولید محتوا ضروریست و عامل اصلی موفقیت و پیشرفت آن است. کسانی هستند که در این حوزه فعالیت میکنند و محتوا مینویسند اما تنها به فکر انجام وظیفه و رفع تکلیف و نهایتا دریافت دستمزدشان هستند. در حقیقت همکاری در تولید محتوا نیازمند صرف زمان و جستجوی فراوان است. برای اینکه بتوانید برای هر موضوعی بهترین محتوا را بنویسید، باید همواره فعال باشید، مطالعه کرده و اطلاعات خود را به روزرسانی کنید. تنها به فکر نوشتن محتوا نباشید بلکه برای بهترین شدن و بهترین ماندن تلاش کنید.
بسترهای شغلی موجود برای همکاری در تولید محتوا
در حال حاضر به دلیل تقاضای زیاد برای همکاری در تولید محتوا، تعداد افرادی که در این زمینه مشغول به کار میگردند روز به روز بیشتر میشود. برای همکاری در تولید محتوا دو راه در پیش رو دارید:
فریلنسرینگ
یکی از راههای همکاری در تولید محتوا، محتوا نویسی به عنوان فریلنسر میباشد. امروزه بازار کار فریلنسرینگ داغ است. زیرا سرمایه اولیه چندانی برای کار فریلنسری لازم نیست. از مزایای این کار فعالیت به صورت دورکاری و پاره وقت میباشد. اگر شرایط لازم برای همکاری در تولید محتوا که در بالا ذکر شده را داشته باشید و مهارتهای خود را به طور پیوسته بهبود دهید، بدین ترتیب افراد زیادی به شما اطمینان کرده و درنتیجه پروژههای بیشتری دریافت میکنید.
استخدام در شرکتهای تولید محتوا
یکی دیگر از بسترهای شغلی برای همکاری در تولید محتوا، این است که به عنوان کارشناس تولید محتوا در شرکتهای مربوط استخدام شوید. این شرکتها متشکل از تیم نویسندگان هستند که به طور اختصاصی به تولید محتوا میپردازند.
سخن آخر برای همکاری در تولید محتوا…
با توجه به اینکه رفته رفته تقاضا برای همکاری در تولید محتوا بیشتر میشود، افراد زیادی به سمت همکاری در تولید محتوا میروند. برای شروع به کار محتوانویسی باید اصول و شرایط را بدانید تا با به کارگیری استعدادها و تقویت مهارتهای خود در آن موفق شوید.
اگر کسی هستید که به کار تولید محتوا علاقه دارید اما مدرک دانشگاهی یا تجربه کافی برای این کار را ندارید، برای شروع همکاری در تولید محتوا، میتوانید با خواندن مقالههای آموزشی سایت آکادمی دبیر مهارتها و استعدادهای خود را دریافته و تقویت کنید.
اگر شرایط اعلام شده فوق را دارید، میتوانید به تیم ما بپیوندید.
خواندن این مقالات توصیه می شود :
0 تا 100 سفارش تولید محتوا!
نکات مهم در تولید محتوا، که هر محتواکاری باید بداند!
منظور از تولید محتوا براساس سئو چیست؟
0 تا 100 هر آنچه برای متخصص تولید محتوا شدن به آن نیاز دارید!
چگونه از طریق تولید محتوا برای اینستاگرام درآمدزایی کنیم؟
بسیار مفید بود
خیلی ممنون بابت این راهنمایی جامع و دقیق
ممنون خیلی خوشحالیم که بدردتون خورده :))