منوهای نصب در پنل مدیریت

کارفرما: آقا قیمت تولید محتوا چند؟

محاسبه قیمت تولید محتوا چالش مهمی برای محتواکارها مخصوصا محتواکارهای تازه ‌وارد است! در واقع توانایی محاسبه قیمت هر محتوا جز لاینفک کار یک کارشناس محتواست. به طوری که در ازای زمان و انرژی صرف‌شده برای محتوا، هزینه معقولی پیشنهاد داده شود. اما چگونه؟! بر چه اساسی باید قیمت تولید محتوا را محاسبه کنیم؟ و وقتی کارفرما گفت قیمت تولید محتوا چند؟ چگونه او را قانع کنیم!

می‌دانیم که تنوع در محتوا بسیار بالاست و بالطبع قیمت هر محتوا متفاوت از قیمت نوع دیگر است. ما اینجا قصد داریم مولفه‌های تاثیرگذار در قیمت هر نوع محتوا را شرح دهیم.

در صورتی که کارفرما هستید و میخواهید اطلاعات بیشتری در رابطه با نحوه سفارش تولید محتوا بدست آورید پیشنهاد میکنم مقاله «صفر تا صد سفارش تولید محتوا» را مطالعه کنید.

مولفه‌های مهم در تعیین قیمت تولید محتوای متنی

  1. نوع نوشته: محتوای متنی ممکن است تالیفی، ترجمه‌شده و یا بازنویسی‌شده باشد که هرکدام ویژگی خاصی دارند. در محتوای تالیفی نویسنده باید درباره موضوع با استفاده از دانش، اطلاعات و خلاقیت خود متن را آماده کند.

در مقابل، در محتوای ترجمه‌شده محتواکار صرفا یک متن آماده را به زبان مقصد ترجمه کرده و با جامعه خود منطبق می‌کند، که هرچه متن تخصصی‌تر باشد قیمت تولید محتوای آن نیز بیشتر خواهد بود.

اما محتوای بازنویسی‌شده ممکن است بازنویسی از یک متن خارجی بوده که نیاز به ترجمه هم دارد، یا ممکن است بازنویسی از محتواها و اخبار فارسی همان حرفه نیز باشد. به طور معمول در این بین، قیمت تولید محتوای بازنویسی‌شده از متون خارجی بیشتر از همه خواهد بود.

  1. کیفیت محتوا: محتوای متنی جز کاربردی‌ترین محتواها بوده و چون تقاضا برای آن نیز بیشتر از سایر محتواهاست، تعداد افراد فعال در این حوزه نیز زیاد است. به همین دلیل مهم‌ترین فاکتور در محاسبه قیمت محتوای متنی، کیفیت نوشته است.

کیفیت-محتوا_قیمت-تولید-محتوا

البته نگران نباشید، نوشتن محتوای باکیفیت چندان کار سختی نیست. کافی است چند محتوا از سایت‌ها یا سایر پلتفرم‌های متعلق به برندهای بزرگ را مطالعه کنید و آن را با محتوایی بی کیفیت مقایسه کنید. در این صورت ویژگی‌های بارزی در محتوای اول مشاهده خواهید کرد که همان مولفه‌های کیفیت است. در نتیجه میتوانید از نکات و ویژگی‌هایی که آموخته‌اید در محتوای خود استفاده کنید و کیفیت کارتان را بهبود ببخشید.

  1. تخصص محتوا کار: هرچه حوزه شما تخصصی‌تر باشد، قیمت محتوای شما نیز بیشتر از یک محتوای عمومی خواهد بود. چراکه در یک محتوای تخصصی، علاوه بر هزینه زمان و انرژی، هزینه تخصص نیز صرف می‌کنید. البته ورای قیمت تولید محتوای تخصصی، باید برای نوشتن آن محتاطانه عمل کرده و همه محتوا را بر پایه شواهد علمی بنویسید تا مبادا جمله‌ای اشتباه بکار ببرید. چرا که یک محتوای تخصصی ممکن است رفرنس علمی_تخصصی نیز باشد.
  2. تجربه محتوا کار: اگر شما به تازگی وارد حوزه محتوا شده‌اید، ممکن است در ابتدا نتوانید کارفرما را در مورد قیمت پیشنهادی برای محتوای خود توجیه کنید. اما نباید ناامید شوید؛ می‌توانید در ابتدا با کاهش قیمت تولید محتوای خود تجربه کافی بدست آورید تا در آینده به سطح قابل قبولی برسید. البته فراموش نکنید که برای کاری که انجام می‌دهید ارزش قائل باشید و آن را ارزان نفروشید. اگر مشکل شما نداشتن نمونه کار است، برای خودتان چند موضوع مشخص کرده و برای آن‌ها تولید محتوا کنید با این روش هم نمونه کار به دست آورده‌اید و هم محتوای خود را ارزان نفروخته‌اید! یک تیر و دو نشان.
  3. محل انتشار محتوا: اگر محتوای مدنظر یک مقاله برای سایت باشد، قیمت آن بیشتر از یک متن کوتاه برای شبکه‌های اجتماعی خواهد بود چراکه حجم آن زیاد بوده و زمان لازم برای تولید آن نیز بیشتر است. البته باید توجه داشت که برای محتوانویسی در بعضی شبکه‌های اجتماعی تخصص‌هایی نیز لازم است که این موارد باعث افزایش قیمت تولید محتوا خواهد شد. برای مثال شما برای اینکه یک کپشن خوب برای پستی در اینستاگرام بنویسید، باید با الگوریتم‌های اینستاگرام آشنا باشید.
  4. حجم محتوا: همانطور که گفتیم متناسب با محل انتشار محتوا، حجم آن نیز متفاوت خواهد بود. طبیعتا با افزایش حجم محتوا، قیمت تولید آن افزایش می‌یابد. قیمت تولید محتوا برحسب حجم معمولا به صورت کلمه‌ای محاسبه می‌شود. البته در شبکه‌های اجتماعی ممکن است به صورت پاراگرافی و یا در سایر قالب‌ها مثل کپشن نیز محاسبه شود. پس قبل از هرچیزی از کارفرما بخواهید تا به صورت صریح حجم محتوا را به تعداد کلمه برایتان مشخص کند تا شما نیز بتوانید برآورد هزینه صحیحی به وی ارائه دهید.

قیمت-تولید-محتوا-_حجم-محتوا

اگر در حوزه محتوا فعال هستید و یا به تازگی وارد این حوزه شده‌اید پیشنهاد میکنم حتما مقاله «هزینه تولید محتوا در سایت، دغدغه مشترک کارفرما و کارشناس محتوا» را بخوانید!

زمان تحویل محتوا

تصور کنید یک محتوای هزار کلمه‌ای را باید در عرض یک هفته تحویل دهید. در این‌صورت شما زمان زیادی تا تحویل محتوا دارید و شاید با صرف یک یا دو ساعت در روز محتوا را به اتمام برسانید. در حالت مقابل تصور کنید که یک محتوای هزار کلمه‌ای دیگر را باید در عرض کمتر از 24 ساعت تحویل دهید. مسلما روز شما به طور کامل صرف این محتوا خواهد شد و حتی در برنامه شخصی‌تان نیز اختلال ایجاد می‌شود. طبیعتا قیمت تولید محتوا برای این دو پروژه یکسان نبوده و قیمت پروژه دوم بیشتر خواهد بود. چرا که میزان انرژی مصرفی شما زیاد است. هرچه زمان محدودتر باشد استرس شما نیز بالاتر رفته و تمرکزتان پایین می‌آید!

 به همین خاطر سعی کنید هر محتوایی را زودتر از زمان موعد به اتمام برسانید تا در روزهای پایانی دچار مشکل نشوید. چراکه هر محتوایی پس از یکبار نوشته شدن نیاز به یکبار بازبینی و ویراستاری هم دارد.

سئوی محتوا

سئوی محتوا شامل ترفندهایی برای بهینه سازی محتوا است. به صورتی که محتوا را بر طبق استاندارهای لازم سامان‌دهی می‌کند. کارفرما از شما به عنوان یک محتواکار انتظار دارد که محتوایی بهبودیافته به وی تحویل دهید تا سطح حرفه خود را ارتقا دهد. پس بهتر است شما نیز به عنوان یک محتواکار، سئوی محتوا را در محتواهای خود رعایت کنید تا بتوانید قیمت تولید محتوای خود را با خیالی آسوده محاسبه کنید.

  • نکته اول در سئوی محتوا: محتوا نباید کپی شده از متون موجود در بستر وب باشد. چراکه گوگل توانایی محاسبه درصد کپی محتوای شما از محتواهای دیگر را دارد و درصد کپی بیشتر، امتیازی منفی در رتبه‌بندی سایت خواهد داشت. در شبکه‌های اجتماعی نیز الگوریتم‌های مختلفی برای پیشگیری از کپی کردن وجود دارد.
  • نکته دوم: مربوط به لینک‌دهی است، هر چه تعداد لینک‌های داخلی و خارجی در محتوا بیشتر باشد، آن محتوا برای مخاطب و بالطبع برای گوگل یا شبکه اجتماعی ارزشمندتر است.
  • نکته سوم: مربوط به اصول ویراستاری و انتخاب عناوین صحیح و استفاده از پاراگراف‌بندی صحیح می‌باشد. چراکه بدون استفاده از ادبیات، عنوان و ساختار صحیح، مخاطب نمی‌تواند ارتباط خوبی با محتوای شما برقرار کند.
  • مهم‌ترین نکته در سئوی محتوا: استفاده صحیح و کاربردی از کلمات کلیدی است تا رتبه‌بندی محتوا در موتورهای جستجو ارتقا یابد.

با رعایت هرکدام از این موارد در محتوا، قیمت تولید محتوا نیز افزایش می‌یابد. اما فراموش نکنید که محتوای شما بدون این موارد نمی‌تواند یک محتوای ارزشمند باشد. بنابراین تمام تلاش خود را برای تولید محتوای کاربرپسند بکار ببرید.

قیمت تولید محتوای ویدیویی

قیمت-تولید-محتوای-ویدیویی

محاسبه قیمت محتوای ویدیویی بر حسب دقیقه، نوع ویدیو و ابزارهای بکار رفته در ویدیو صورت می‌گیرد. معمولا قیمت پایه در ویدئو برای یک دقیقه بیان می‌شود و کارفرما برحسب محتوای مدنظر خود زمان ویدئو درخواستی خود را بیان می‌کند.

  1. نوع ویدیو:

محتوای ویدیویی می‌تواند موشن‌گرافیک و انیمیشن باشد، یا صرفا فیلمرداری از یک محیط آماده. طبیعتا قیمت تولید محتوای موشن‌گرافیک و انیمیشن بیشتر خواهد بود چون نیاز به تخصص و خلاقیت دارند. اما اگر تولید محتوا صرفا فیلمبرداری از یک محیط یا محصول آماده باشد، قیمت کمتری را به خود اختصاص خواهد داد. البته در یک صحنه فیلمبرداری نیز خلاقیت و تجربه فیلم‌بردار می‌تواند قیمت محتوا را افزایش دهد.

  1. ابزارهای بکار رفته:

در این مورد نیز باید از کارفرمای خود بپرسید که ویدیوی مورد نظر باید با چه کیفیتی ارائه شود؛ آیا می‌توان با گوشی فیلمبرداری کرد یا نیاز به دوربین و نور حرفه‌ای دارید. هرچه ابزار بیشتری برای تولید ویدیو لازم داشته باشید، قیمت تولید محتوا نیز افزایش خواهد داشت. اکثر افرادی که با آنها روبه رو می‌شوید برای تصمیم‌گیری نیاز به دیدن نمونه کارهای شما دارند، پس با دقت نمونه‌کارهای خود را آماده کنید و بوسیله آنها کارفرمای خود را راهنمایی کنید تا از نتیجه کار راضی باشد.

برای اطلاع بیشتر از نحوه قیمت گذاری میتوانید جدول قیمت تولید محتوای ویدئویی ما را در بخش خدمات مشاهده کنید.

قیمت تولید محتوای صوتی

محتواهای صوتی و انواع پادکست‌ها نیز مانند موارد بالا، با توجه به کیفیت، زمان، نوع پادکست و ابزارهای بکار رفته دارای قیمت‌های متفاوتی هستند. توجه داشته باشید، اگر شما تدوین و تهیه پادکست را خودتان انجام دهید قیمت کارتان بیشتر از زمانی خواهد بود که صرفا گویندگی می‌کنید.

قیمت تولید محتوای تصویری

در این نوع محتوا نیز باید توجه داشت که تصویر مورد نظر چه نوع تصویری است. اینفوگرافیک یا پستی برای اینستاگرام و یا صرفا عکسی از یک محصول. قیمت تولید هرکدام از این‌ محتواهای تصویری نیز باتوجه به مهارت و تخصص محتواکار متغییر خواهد بود. تصاویر گرافیکی باارزش‌تر از تصاویر عادی هستند چراکه نیاز به خلاقیت و تخصص خاص دارند. البته ابزار مورد استفاده در طراحی تصویر نیز در قیمت تولید محتوا تاثیرگذار است.

برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با طراحان گرافیک آکادمی دبیر در ارتباط باشید.

ما گفتیم تعیین قیمت تولید محتوا، ولی شما محتوای خود را با کالا اشتباه نگیرید!

قیمت-تولید-محتوا

فراموش نکنید محتوا یک کالا نیست که قیمتی ثابت داشته باشد. پس هیچوقت قیمتی ثابت برای همه محتواهای خود در نظر نگیرید و منعطف باشید. بهتر است بازه‌ای از قیمت را به کارفرما پیشنهاد دهید و عواملی که باعث افزایش قیمت تولید محتوا می‌شوند را نیز برای کارفرما مشخص کنید تا کارفرما نیز با دیدی باز قیمت پیشنهادی شما را بپذیرد.

بعنوان نکته پایانی لازم به ذکر است که تفاوتی ندارد چه نوع محتوایی تولید می‌کنید، مشخص کردن مخاطب هدف و توجه به نیازها و علاقه‌مندی‌های مخاطب مهم‌ترین اصل در تولید محتوا است. اگر محتوای شما برای مخاطب و مشتری جالب نباشد، ارزش محتوای شما زیر سوال می‌رود. چرا که هدف اصلی هر فرمت و نوع از تولید محتوا، برقراری ارتباط و تعامل با مخاطب است. پس هنگام تولید هر نوع محتوایی به مخاطب‌پسند و تعاملی بودن آن توجهی دوچندان داشته باشید.

در صورتی که به هریک از فرمت‌های محتوا از جمله محتوای متنی، ویدئویی، تصویری و صوتی نیاز دارید همین حالا از خدمات ما در این حوزه دیدن کرده و با ما در ارتباط باشید.

 

خواندن این مقالات توصیه می شود :

0 تا 100 سفارش تولید محتوا

همکاری در تولید محتوا از زبان یک مدیر محتوا!

هزینه تولید محتوا در سایت، دغدغه مشترک کارفرما و کارشناس محتوا

0 تا 100 هر آنچه برای متخصص تولید محتوا شدن به آن نیاز دارید!

3 پاسخ به "کارفرما: آقا قیمت تولید محتوا چند؟"

  1. سخت‌ترین بخش تولید محتوا🤦🏻‍♀️
    ممنون از مطالبتون… خیلی خوب بود.

  2. خیییلییی ممنونم واقعا همه سایت‌هارو گشتم.
    این مقاله بهترین بود خیلی خیلی استفاده کردم ممنونم

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمام حقوق این وب سایت متعلق به شرکت توسعه یاران فناور فردیس می‌باشد.