منوهای نصب در پنل مدیریت

0 تا 100 مراحل طراحی سایت

طراحی سایت پروسه‌ای است که در دنیای مدرن و مبتنی بر اینترنت کنونی جهت توسعه و پیشرفت سازمان‌ها و کسب‌وکارها یک امر ضروری تلقی می‌شود. این پروسه که نیازمند آگاهی، مهارت و توانایی می‌باشد و به سازمان‌ها توان رقابت با سایر رقبا را می‌دهد از مراحل مختلف تبعیت می‌کند. پیش از آنکه به توصیف مراحل مختلف طراحی سایت بپردازیم قصد داریم شما را با مفهوم طراحی سایت آشنا کنیم.

طراحی سایت چیست؟

طراحی سایت (Web Design) فرآیندی حرفه‌ای جهت راه‌اندازی یک پایگاه اینترنتی جهت معرفی و اطلاع رسانی، ارائه خدمات، جذب کاربران و مخاطبان یا فروش برای یک سازمان می‌باشد. در طول این فرآیند انجام اقدامات مراحل متعدد ضروری می‌باشد، لذا در ادامه به معرفی و توضیح مراحل طراحی سایت خواهیم پرداخت.

بررسی مراحل طراحی سایت 

مراحل طراحی سایت شامل گام‌های متعدد پیوسته می‌باشد که هر مرحله دارای اهمیت ویژه بوده و سهل انگاری در اجرای هر یک از مراحل در اعمال سایر گام‌ها اثرگذار بوده و نتیجه نهایی را نیز متاثر خواهد نمود. بطور کلی هشت مرحله برای طراحی سایت می‌توان بیان نمود که این مراحل به شرح ذیل می‌باشند.

مرحله اول از مراحل طراحی سایت: نیازسنجی و پژوهش

مراحل طراحی سایت چیست؟

اولین مرحله از مجموعه مراحل طراحی سایت، انجام نیازسنجی و پژوهش می‌باشد. در این مرحله باید نسبت به جمع‌آوری اطلاعات درباره نیازهایی که قصد برطرف سازی آن وجود دارد، اقدام شود. تمرکز بر این مرحله موجب درک بهتر از نیازها و توقعات مشتری، تعیین درست اهداف و استراتژی منطبق بر شناسایی صحیح بازار هدف خواهد شد.

انجام این فرآیند سبب اشراف و تسلط کامل به هدف و دورنمای کسب‌وکار شده، روند اعمال سایر مراحل را سرعت بخشیده و تصمیم‌گیری را در مراحل بعدی بویژه مرحله برنامه‌ریزی تسهیل می‌نماید. به عبارت دیگر، انطباق اهداف وب‌سایت متناسب‌ با انتظارات و نیاز مشتری نقش بسزایی در طی مسیر موفقیت کسب‌وکار همراه با آگاهی و تسلط ایفا خواهد کرد.

در این مرحله که یکی از مهم‌ترین مراحل طراحی سایت به شمار می‌رود بایستی نسبت به جمع‌آوری پاسخ درباره پرسش‌های متعدد تلاش شود.

صاحبان کسب‌وکار باید بدانند که وب‌سایت چه کاری باید انجام دهد؟ نقطه تمایز کسب‌وکار خود با سایر رقبا چیست؟ بازار هدف وب‌سایت چه کسانی بوده و چه کسانی جز کاربران وب‌سایت خواهند بود؟ هدف از طراحی وب‌سایت و راه‌اندازی کسب‌وکار چیست؟ وب‌سایت فعلی چه نیازهایی از مخاطبان را باید رفع نماید؟ رقبای شما چه شرکت‌هایی هستند و عملکرد آنان در این زمینه چگونه است؟ چه خلاهای فعالیتی را می‌توان تکمیل نمود؟

پاسخ به این سوالات کلید موفقیت یک وبسایت خواهد بود. در صورتی که قصد راه اندازی وب سایت برای سازمان خود دارید به دنبال یک پاسخ منطقی برای این سوالات باشید.

مرحله دوم از مراحل طراحی سایت: برنامه‌ریزی

مرحله-دوم-از-مراحل-طراحی-سایت_-برنامه‌ریزی

برنامه‌ریزی، استراتژی‌ترین مرحله از مراحل طراحی سایت می‌باشد که چارچوب کلی تمام فعالیت‌ها و اقدامات بعدی را تعیین می‌نمایند. دستیابی به موفقیت یا شکست پروژه طراحی وب‌سایت، بستگی به این مرحله دارد. در این مرحله با توجه به اطلاعات بدست آمده در مرحله نیازسنجی و بودجه سازمان، برنامه‌ریزی‌های مرتبط صورت می‌گیرد.

مرحله برنامه‌ریزی که یکی از مراحل طراحی سایت است، خود شامل سه گام می‌باشد. این سه گام عبارتند از:

  • گام اول برنامه ریزی: تدوین استراتژی برای سئو وب‌سایت

اولین گام در اجرای مرحله برنامه‌ریزی، تدوین استراتژی برای سئو وب‌سایت می‌باشد. بدین منظور ابتدا با استفاده از ابزارهای مختلف از قبیل: Google Keyword Planner، Google AdWords، MOZ، Keywordtool.io، SEMrush، Google Trends و Google Search Console عبارات و کلمات کلیدی تعیین می‌شوند و سپس چگالی و ارزش کلمات تعیین شده مورد بررسی قرار می‌گیرند. و در نهایت با استفاده از عبارات کلیدی مشخص شده، محتوای منطبق بر اصول سئو تهیه می‌گردد.

  • گام دوم برنامه‌ریزی: طراحی وایر فریم (Wireframe) به همراه نقشه سایت (Sitemap)

پس از تعیین استراتژی سئو، براساس آن و با در نظر گرفتن اولویت‌ها نقشه سایت طراحی می‌گردد. برای مشخص کردن ساختار و چارچوب مدنظر ابتدا باید صفحات اصلی مانند صفحه اول، درباره ما، تماس با ما، منوها، سوالات متداول، رابط کاربری وغیره طراحی شود. به عبارت دیگر وایر فریم که به معنای مسیریابی بخش‌ها و صفحات سایت می‌باشد، قصد دارد تا ارتباط اجزای مختلف سایت را نشان دهد و نمایش‌دهنده چگونگی تعامل صفحات مختلف با یکدیگر است.

  • گام سوم برنامه‌ریزی: بسط محتوای سایت

در آخرین مرحله برنامه‌ریزی بعنوان یکی از مراحل طراحی سایت، باید به بسط و گسترش محتوای سایت توجه شود. بدین منظور محتواهای موجود مورد بررسی قرار می‌گیرد، اصلاحات لازم اعمال شده و نسبت به تدوین و تولید محتواهای بعدی تصمیم‌گیری می‌شود. محتواهای مشخص شده جدید، براساس تقویم محتوا خلق شده و در بازه زمانی معین به مدیر محتوا تحویل داده می‌شود.

توجه داشته باشید که تمام موارد فوق در قالب پروپوزال تکمیل شده و به تیم طراحی سایت تسلیم می‌شود.

در صورتی که دانش و مهارت لازم در حوزه طراحی وبسایت ندارید با متخصصین آکادمی دبیر در ارتباط باشید تا مسیر همواری برای کسب موفقیت در بخش بازاریابی آنلاین کسب کنید.

مرحله سوم از مراحل طراحی سایت: طراحی اولیه سایت

مرحله-سوم-از-مراحل-طراحی-سایت-طراحی-اولیه-سایت

برخی از افراد تصور می‌کنند که طراحی اولیه سایت، مرحله اول از طراحی یک وبسایت است، اما باتوجه به دو مرحله قبل که به آنها اشاره کردیم متوجه شدید که می‌بایستی پیش از طراحی اولیه سایت، نیازسنجی و برنامه‌ریزی صورت گیرد.

طراحی اولیه سایت به عنوان قالب‌دهی و جهت ایجاد شمای کلی سایت انجام می‌شود. قالب گرافیکی استفاده شده در مرحله مذکور شامل قسمت‌های مختلف مانند: بخش بالا و پایین سایت ( Header و Footer)، منو، فونت، رنگ‌بندی، آیکون‌ها، عکس‌ها و سایر موارد مرتبط با طراحی ظاهری می‌باشد. تیم گرافیک آگاه است که در این مرحله از مراحل طراحی سایت، نظر کارفرما برای انتخاب تمام ویژگی‌های بصری سایت دخیل خواهد بود.

دقت داشته باشید که تمامی موارد مربوط به طراحی گرافیکی با توجه به هدف طراحی سایت، ماهیت سازمان، لوگو و چگونگی برقراری تعامل با مخاطبان انتخاب خواهد شد.

مرحله چهارم از مراحل طراحی سایت: برنامه نویسی

به جرات می‌توان گفت این مرحله از جمله زمان‌برترین و حساس‌ترین مراحل طراحی سایت می‌باشد. متخصصان برنامه نویسی براساس قالب گرافیکی و بصری آماده شده در مرحله قبل و با بکارگیری کدهای برنامه‌نویسی طرح اصلی سایت را پیاده‌سازی می‌کنند. ارتباط مشخص شده میان اجزای مختلف سایت در مرحله دوم، در این مرحله به اجرا در می‌آیند.

برنامه نویسان بدین منظور از زبان استاندارد طراحی وب Hyper Text Markup Language: HTML)) به همراه برگه‌های آبشاری یعنی ( Cascading Style Sheets: CSS ) بهره می‌گیرند. کدهای این دو زبان ساختار صفحات وب، رنگ‌بندی، متن، فونت، تیتر و سایر بخش‌های مجزا از هم را به همراه تمامی کدهای صفحات شکل می‌دهند و در نهایت نتایج کدنویسی توسط مرورگر نشان داده می‌شود.

توجه داشته باشید که با توجه به نوع سایت برای سایت‌های استاتیک از زبان Java script و برای سایت‌های داینامیک از زبان PHP (PHP Hypertext Preprocessor) می‌توان استفاده کرد.

مرحله پنجم از مراحل طراحی سایت: بارگذاری اطلاعات اولیه سایت

برخی معتقدند این مرحله به عنوان یک مرحله مجزا نبوده و می‌توان با سایر مراحل طراحی سایت از جمله مرحله راه‌اندازی ادغام نمود. در مرحله مذکور بلافاصله پس از اتمام مرحله برنامه نویسی اطلاعات اولیه از جمله تصاویر و عکس‌ها، محتواهای اولیه و سایر اطلاعات در اختیار تیم طراحی سایت قراره گرفته و بر روی سایت دیتاگذاری می‌شوند.

مرحله ششم از مراحل طراحی سایت: تست و ایرادیابی سایت

پیش از آنکه راه‌اندازی نهایی سایت صورت بگیرد نیاز است تا با قرارگیری سایت بر روی یک سرور دیگر (production server)، باگ‌گیری و تست‌های لازم انجام شود. مرحله تست سایت از جمله ضروری‌ترین مراحل طراحی سایت می‌‌باشد که تنها با ارائه دسترسی و لینک‌دهی به کاربران داخلی و اصلی از جمله کارفرما انجام می‌شود. در این مرحله باید تمامی مشکلات و ایرادات احتمالی از جمله اشتباهات تایپی، خطاهای عملکردی مورد بررسی قرار گرفته و تیم برنامه نویسی نسبت به رفع آن اقدام نمایند.

انجام فرآیند تست می‌بایست بر روی تمامی مرورگرها از قبیل: گوگل کروم (Google Chrome )، اینترنت اکسپلورر Internet Explorer))، سافاری (Safari)، موزیلافایرفاکس (Firefox Mozilla) و مایکروسافت (Microsoft Edge)  و دستگاه‌های مختلف مانند تبلت، تلفن همراه و سیستم‌های کامپیوتری انجام گیرد تا نسبت به درستی عملکرد صفحات سایت بروی مرورگرها و دستگاه‌های مختلف اطمینان حاصل شود.

همچنین ذکر این نکته ضروری بنظر می‌رسد که ممکن است پس از اجرای مرحله تست، بازنگری براساس نظرات متخصصین فنی و همچنین کارفرما انجام بگیرد.

مرحله هفتم از مراحل طراحی سایت: راه‌اندازی نهایی سایت

مرحله-هفتم-از-مراحل-طراحی-سایت_-راه‌اندازی-نهایی-سایت

در این مرحله موعد آن فرا رسیده که حاصل فعالیت‌های تیم طراحی وبسایت نهایی گردد. این مرحله مستلزم دقت و توجه فراوان می‌باشد زیرا اجزا متعددی از سایت باید به اجرا در بیایند. برای جلوگیری از فراموش کردن اجزا، بهتر است از چک لیست استفاده شود.

مرحله هشتم از مراحل طراحی سایت: دریافت فیدبک و پشتیبانی از سایت

مراحل طراحی سایت با رونمایی نهایی سایت به اتمام نمی‌رسد بلکه بدلیل آنکه مخاطبان واقعی به عنوان کاربر از بخش‌های مختلف سایت استفاده نمایند، بایستی نظرات و فیدبک ارائه شده مورد توجه قرار بگیرد. با توجه به آنکه یک سایت بعنوان محیط پویا محسوب می‌شود باید بررسی فیدبک‌های ارائه شده و ارتقا مداوم عملکرد سایت صورت بگیرد.

همچنین باید در نظر داشت که در بازه‌های زمانی مختلف براساس نظرات متخصصین و کارفرما نیاز به انجام بروزرسانی وجود دارد. رفع ایرادات احتمالی، تامین امنیت سایت و تهیه Backup از اطلاعات موجود در سایت از جمله اقدامات لازم در مرحله پشتیبانی از سایت است. علاوه بر آن، انجام تحقیقات مستمر جهت بهبود و ارتقا آن نیز می‌تواند گام مهمی در راستای ارائه خدمات پشتیبانی باشد.

هریک از مراحل طراحی سایت به تخصص نیاز دارد! پس لطفا بی‌گدار به آب نزنید.

باتوجه به مطالب فوق، برای اجرای مراحل مختلف به یک تیم طراحی سایت حرفه‌ای نیاز دارید تا در هر مرحله در کنار کسب‌وکار شما باشند و با انجام مراحل فوق به صورت صحیح و منطبق بر اصول سایت حرفه‌ای، موفقیت تیم شما را در عرصه آنلاین رقم بزنند. تیم دبیر با دارا بودن تیم حرفه‌ای و متخصص آماده است تا در تمامی مراحل طراحی سایت همراه شما بوده و تجربه خوشایندی از راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی را برای شما به ارمغان بیاورد.

می توانید در قسمت مقالات، مطالب مرتبط با این زمینه را مطالعه بفرمایید.

 

خواندن این مقالات توصیه می شود :

همه چیز درمورد دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing)

0 تا 100 سئوی سایت فروشگاهی

دو زبانه کردن سایت وردپرس، بله یا خیر؟!

آموزش مراحل ساخت سایت فروشگاهی، در کمتر از 10 دقیقه

11 مورد از نمونه سایت های زیبا

طراحی سایت با وردپرس ، در کمتر از یک ساعت!

11 پاسخ به "0 تا 100 مراحل طراحی سایت"

  1. ممنون از تیم دبیر بابت این نقشه راه دقیق و جامع بسیار مفید بود

  2. بسیار عاااالی
    ممنون از سایت خوبتون

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمام حقوق این وب سایت متعلق به شرکت توسعه یاران فناور فردیس می‌باشد.