منوهای نصب در پنل مدیریت

نکات مهم در تولید محتوا، که هر محتواکاری باید بداند!

تولید محتوای خوب و البته کاربرپسند، مخصوصا برای وبسایت‌ها کاری بسیار حساس و با اهمیت است. چرا که رعایت نکات مهم در تولید محتوا، می‌تواند کسب و کار یک شرکت را هرچه سریع‌تر به هدف خود که ممکن است فروش کالا یا خدمات، برندسازی، آموزش وغیره باشد، برساند. محتوای خوب دقیقا همان چیزی است که مخاطبان به آن نیاز دارند، تا به آموخته‌ها و دانش فعلی خودشان بیافزایند. رعایت این نکات مهم در تولید محتوا اصل لازم برای تولید محتوای باکیفیت و کاربرپسند است، که در ادامه به بررسی این نکات مهم در تولید محتوا می‌پردازیم.

نکات مهم در تولید محتوا: باکیفیت و کاربرپسند

محتوای خوب و باکیفیت به راحتی و سادگی تولید نمی‌شود، و علاوه بر اصول اولیه که همه محتواکاران عادی می‌دانند، یکسری اصول و نکات بسیار مهم نیز وجود دارد که تنها متخصصین تولید محتوا از آن باخبرند. اگر تمایل به دانستن این نکات مهم در تولید محتوا را دارید؛ با ما همراه باشید تا در ادامه به بررسی 7 نکته مهم در تولید محتوای باکیفیت و کاربرپسند بپردازیم.

قبل از پرداختن به 7 نکته مهم در تولید محتوا، میخواهم علت اینکه چرا همواره باکیفیت و کاربرپسند بودن محتوا را در کنار هم بکار می‌گیرم را برایتان توضیح دهم. در واقع محتوایی مفید است که علاوه بر باکیفیت بودن کاربرپسند باشد و این تنها در صورتی امکان پذیر خواهد بود که یک کسب و کار مخاطبان خود را بشناسد و متناسب با جامعه هدف خود محتوا تولید کند. پس اگر باکیفیت‌ترین محتوا را تولید کنید ولی متناسب با جامعه هدفتان نباشد محتوای شما کارآمد نخواهد بود.

بنابراین پیشنهاد میکنم این 7 مورد را به دقت بخوانید و متناسب با مخاطبان خود در محتوایتان بکار بگیرید.

  1. برای محتوا، چهارچوب کلی تعیین کنید.

در خلق یک محتوا، در ابتدا تعیین یک چهارچوب ذهنی و سپس چهارچوب کلی که بتوان آن را روی کاغذ پیاده کرد؛ یکی از نکات مهم در تولید محتوا محسوب می‌شود. برای تعیین یک چهارچوب صحیح و منسجم باید در ابتدا خودتان را به جای مخاطب تصور کنید.

ببینید به چه چیزی نیاز دارید؟ هدفتان از مطالعه و صرف وقت برای این محتوا چیست؟ انتظار دارید پس از مطالعه محتوا به چه دانشی برسید؟ اگر به پاسخ این سوالات رسیدید؛ پایه‌های محتوایتان را بنیان‌گذاری کرده‌اید. این سوالات ابتدا فقط در ذهن شماست ولی برای شکل‌گیری یک محتوای منسجم و مفید بهتر است حتما سوالات خود را روی کاغذ یادداشت کنید و برای تک تک آنها پاسخ کاربردی و مناسبی پیدا کنید.

تا به اینجای کار چهارچوب ذهنی‌تان را تعیین کردید. حال باید این چهارچوب کلی به طور مختصر روی کاغذ بیاید. پس یک کاغذ و قلم بردارید! موضوع اصلی را که کل محتوا حول آن میچرخد؛ در وسط کاغذ بنویسید. شاخه هایی برای این موضوع رسم کنید. این شاخه‌ها همان نیاز مخاطب به این محتوا، هدف از نوشتن محتوا، اطلاعات کلی و جزئی در مورد موضوع، مزایا، معایب و کاربرد آن وغیره است. خلاصه اینکه هرچیزی که به نظرتان در عین جامع بودن به انسجام محتوای تولیدی شما کمک خواهد کرد، در محتوایتان بگنجانید.

  1. تعیین مخاطب هدف از جمله نکات مهم در تولید محتواست.

تعیین-مخاطب-هدف-از-جمله-نکات-مهم-در-تولید-محتواست.

یکی از حساس‌ترین نکات مهم در تولید محتوا، مشخص کردن مخاطب هدف در خلق محتواست. اینکه از ابتدا مشخص کنید این محتوا برای چه کسی یا چه کسانی تولید می‌شود؟ به این فکر کنید که اگر ندانید محتوایی که تولید کرده‌اید برای مشتری است یا مدیر! چه فاجعه‌ای رخ می‌دهد؟

 همچنین بایستی از ابتدا تا انتهای محتوایتان، مخصوصا محتوای متنی، مخاطبتان یک شخص باشد، و تغییر نکند. مثلا اگر از ابتدا مخاطبتان سوم شخص مفرد است؛ از اواسط محتوا به اول شخص مفرد تغییر نکند. می‌توانید برای تعیین مخاطب هدف خود از پرسونای مشتریان شرکت یا کسب و کارتان کمک بگیرید.

  1. مثل یک متخصص سرچ کنید.

یکی از نکات مهم در تولید محتوا قدرت سرچ مناسب برای یک محتواکار حرفه‌ای است. مخصوصا محتواهای متنی! برای اینکه محتوای خوب و باکیفیتی بنویسید؛ بهتر است در آن حوزه اطلاعات زیادی داشته باشید. اما نیاز نیست در حیطه‌ای که برایش محتوا تولید می‌کنید، متخصص باشید. اگر بتوانید یاد بگیرید که چطور به صورت حرفه‌ای سرچ کنید؛ نصف راه را طی کرده‌اید.

همچنین یکی دیگر از نکات مهم در تولید محتوا ، توجه به کلمات کلیدی است. سعی کنید در ابتدا کلمات کلیدی مدنظر خود را سرچ کنید و حتما به نتایج مرورگرها دقت کنید. مقالات منتشر شده را در این زمینه مطالعه کنید. اگر مقالات منتشر شده به زبان‌های خارجی بود، سعی کنید بهترین ترجمه را انجام دهید. منظور از ترجمه خوب در زمینه تولید محتوا، این است که بتوانید مقالات خارجی را بومی‌سازی کنید. یعنی اینکه از گنجاندن برخی اتفاقات و پارامترها را که در ایران وجو ندارد، و یا با کشورهای خارجی متفاوت است، در محتوای خود پرهیز کنید.

سپس شروع به جستجوی زیرشاخه‌هایی که در چهارچوب خود تعیین کرده‌اید، کنید. هر زیرشاخه را به طور جداگانه سرچ کنید. اینکار باعث می‌شود ذهن‌تان از همه زاویه‌های موضوع پر شود و بهترین محتوا را تولید کنید.

 گاها مرورگرها چیزی را که شما به دنبال آن هستید به شما نمی‌دهند. و اگر به نتایج قابل قبولی نرسیدید. نوبت به این می‌رسد که فیلترهای تخصصی را در جستجوهایتان بکار ببرید.

پس در این بخش به دو مورد از نکات مهم در تولید محتوا پرداختیم: اول سرچ حرفه‌ای و بعد تعیین کلمات کلیدی!

  1. از یک متخصص، مشاوره و کمک بگیرید.

همانطور که اشاره کردیم، برای تولید محتوا در زمینه‌ای به خصوص، نیاز نیست حتما در آن حیطه متخصص باشید. بلکه می‌توانید به یک متخصص مراجعه کنید. سوالاتی که می‌تواند در ذهن مخاطب ایجاد شود و به آن نیاز دارد؛ از متخصص بپرسید، و از او کمک بخواهید. این بهترین راه برای تولید یک محتوای باکیفیت و عالی و یکی از نکات مهم در تولید محتوا است. در اینصورت بهترین نتیجه را بدست می‌آورید، و مخاطب نیز از مطالعه و صرف وقت برای محتوای تولیدی شما راضی خواهد بود.

توجه داشته باشید که شما نمیتوانید در تمام حوزه‌ها متخصص باشید پس از فردی که عمر و زمان خود را برای آموزش یک حرفه سپری کرده کمک بخواهید.

از-یک-متخصص،-مشاوره-و-کمک-بگیرید.نکات-مهم-در-تولید-محتوا

  1. صفر و صد محتوایتان مشخص باشد.

یکی دیگر از نکات مهم در تولید محتوا این است که برای محتوای خود یک نقطه صفر و یک نقطه صد انتخاب کنید. یعنی اینکه مشخص کنید از کجا شروع میکنید، و در کجا محتوایتان را تمام خواهید کرد. برای اینکار باید حواستان به حفظ یکپارچگی محتوا باشد. سعی کنید از موضوع بحث خارج نشوید، و از این شاخه به آن شاخه نپرید.

بهترین کار برای پایان محتوا میتواند یک جمع‌بندی خوب و چند سطری باشد.

  1. خلاقیت در کنار جذابیت زیباست!

از جمله نکات مهم در تولید محتوا، وجود جذابیت در آن است. شما باید ذهن خلاق خود را بکار بیاندازید، و به محتواهای خود رنگ و بوی شگفتانه و خلاقانه‌ای بدهید. طوری که مخاطب از ادامه مطالعه محتوای شما سر باز نزند، و از آن خسته نشود.

  1. تولید محتوا بر پایه سئو را بیاموزید.

یکی از مفیدترین نکات مهم در تولید محتوا برای یک محتواکار حرفه‌ای، توانایی تولید محتوا براساس سئو است. در حال حاضر تقریبا همه کارفرماها و مدیران وبسایت‌ها، به دنبال افراد محتواکاری هستند که با مبانی اولیه سئو آشنایی داشته باشند. چرا که یک محتوای سئو شده برای پیشرفت و بالا رفتن رتبه سایتشان به مراتب بهتر از محتوای عادی است.

برای آشنایی بیشتر با مباحث مختلف محتوا از جمله نحوه همکاری در این حوزه، پیشنهاد میکنم مقاله شرایط همکاری در تولید محتوا، از زبان یک مدیر محتوا را مطالعه کنید.

فوت کوزه‌گری محتوا، از نکات مهم در تولید محتوا

فوت-کوزه‌گری-محتوا،-از-نکات-مهم-در-تولید-محتوا.

رعایت این نکات مهم در تولید محتوا، برای یک محتواکار بسیار مفید خواهد بود. به طوری که محتواهای تولیدی شما، هم از لحاظ چهارچوب موضوع و هم از لحاظ کیفیت و جذابیت تامین می‌شود، و شما بیش از پیش در مسیر تولید محتواهای منحصر بفرد پیشرو خواهید بود. البته باید بدانید هرچقدر مطالعه کنید کم است. پس مطالعه و تحقیق خود را افزایش دهید. و به یک متخصص تولید محتوا تبدیل شوید. اگر میخواهید شماهم به جمع این متخصصان بپیوندید، بخش مقالات ما را از دست ندهید.

 

خواندن این مقالات توصیه می شود :

0 تا 100 سفارش تولید محتوا

هزینه تولید محتوا در سایت، دغدغه مشترک کارفرما و کارشناس محتوا!

تولید محتوا در اینستاگرام به سبک بازاریابی ویدیویی

0 تا 100 هر آنچه برای متخصص تولید محتوا شدن به آن نیاز دارید!

چگونه از طریق تولید محتوا برای اینستاگرام درآمدزایی کنیم؟

7 پاسخ به "نکات مهم در تولید محتوا، که هر محتواکاری باید بداند!"

  1. خیلیی جامع و مفید. 🙂

  2. واقعا خیلی کاربردی و مفید بود. خیلی به دردم خورد.
    ممنون از سایت خوبتون

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمام حقوق این وب سایت متعلق به شرکت توسعه یاران فناور فردیس می‌باشد.